In zijn recente schilderijen kiest Juan Bollé voor mixed media techniek. Hierbij worden beelden digitaal bewerkt, gedrukt op doek en opnieuw beschilderd. Figuratieve fragmenten worden aangevuld met een expressieve abstracte schriftuur en een krachtig coloriet.
Daarbij combineert Juan Bollé meerdere beelden in één werk, zodat de centrale focus van het schilderij wegvalt. Door de opbouw van verschillende beeldfragmenten worden het ritmische composities en ontstaan diverse spanningsvelden.
Het zijn ‘filmische’ schilderijen, gekenmerkt door contrasten tussen figuratie en abstractie. Kleur en zwart wit elementen wisselen elkaar af.
Alhoewel de focus ligt op het beeldend aspect van de kunstwerken, is ook het narratief niet onbelangrijk.
In de schilderijen ‘Masterpieces, cut up & reviewed’ worden afbeeldingen van oude schilderijen, tekeningen en etsen opgenomen in een nieuwe hedendaagse compositie. De beelden ondergaan een deconnectie en disclocatie van hun oorspronkelijke betekenis en tijdsgewricht. Ze worden geconfronteerd met hedendaagse beelden en treden daardoor in een nieuwe entiteit met elkaar in dialoog.
De beelden zijn zeer direct en onmiddellijk herkenbaar, maar niet éénduidig interpreteerbaar. Ze roepen verschillende associaties op, zijn dikwijls suggestief en gekenmerkt door meerdere betekenislagen.
Bollé zegt hierover 'Ik ben niet zozeer op zoek naar wat een schilderij hedendaags maakt, maar vooral naar wat een schilderij tijdloos maakt.'