In het atelier van Linda Bollens

In en rond Leuven kun je tijdens Atelier in beeld niet alleen in verschillende kunstenaarsateliers terecht, maar ook de Kunstroute Leuven volgen. Linda Bollens is sinds vijf jaar een van de medeorganisatoren van de route, die elk voorjaar plaatsvindt.

Haar atelier ligt achteraan een oude industriële site, die nu ruimte biedt aan kunstenaars en ontwerpers. De werkplek baadt in het licht als we er op bezoek zijn. Middenin de ruimte staan vier lange tafels, die verraden dat Bollens hier wel vaker bezoekers over de vloer krijgt. Ze organiseert hier dan ook keramiekworkshops, waarbij ze de geheimen van porselein deelt.

‘Dit atelier ontdekte ik door mijn partner, die hier ook een werkplek op de site heeft. Vroeger werkte ik in mijn garage, maar na een verhuis zat ik in mijn huurhuis in de keuken te werken. Dat waren allesbehalve ideale omstandigheden, maar het creëren wilde ik niet opgeven.

Toen ik hier voor het eerst kwam, waren alle muren oranje en bruin, niet bepaald uitnodigend. Maar er was voldoende ruimte om te werken én te tonen, dus ik was verkocht. Het atelier werd herschilderd, voorzien van nieuwe elektriciteit en van een pelletkachel. Ik hou van de stilte van deze plek. Als atelierbegeleidster werk ik parttime in een dagcentrum voor mensen met een beperking, waar ik altijd omringd ben door mensen, hier kan ik tot rust komen.’

‘Ik verzamel veel, zie opportuniteiten in trouvailles, maar ik zie dat heel veel mensen dat doen, als ik Kunstletters lees (lacht).’

Linda Bollens © Justine Boutens
Troost
Linda Bollens © Justine Boutens
Kokers
Linda Bollens © Justine Boutens
Twenty ways to sleep

'Spielereien met porselein'

In haar atelier presenteert ze uiteenlopende creaties, ‘spielereien met porselein’, noemt ze het zelf. Maar het is veel meer dan dat. Bollens’ werk is uit gepuurd en fragiel, maar evengoed is het soms moeilijk een glimlach te onderdrukken. In ‘Twenty ways to sleep’, transformeren in porselein gedompelde theezakjes in kleine donsdekens. En ze zet je aan het denken, met creaties die verborgen boodschappen bevatten. Zoals de reeks kokers waarop ze met zetletters uit het oude kantoor van haar vader leuzen als ‘save the nature’ of ‘nature will survive’ drukte. Op een andere zie je de afdruk van een visgraat die van het keukenafval naar het atelier verhuisde. ‘Ik verzamel veel, zie opportuniteiten in trouvailles, maar ik zie dat heel veel mensen dat doen, als ik Kunstletters lees (lacht).’

Bollens raakt steevast geïnspireerd door details uit de natuur. Een zwartgeblakerde boomstronk blijkt een relict te zijn van een boom op haar looproute waar de bliksem op ingeslagen was. Maar hoe donker ook, Bollens zorgt opnieuw voor lichtpuntjes: kleine groene zwammen uit keramiek lijken op de stam te groeien. ‘Ook al is er destructie, door de mens, door de natuur, er zal altijd wel ergens hoop zijn. Ik vind het bijzonder dat die boom op deze manier toch doorleeft. Alles wat vergaan is, of aan het vergaan is, daar heb ik interesse in. Omdat dat voor mij ondanks het vergankelijke, leven uitdraagt, want iets heeft geleefd, en leeft nu verder in mijn werk. Zo maakte ik een reeks installaties waarin ik relicten uit de natuur bewerkte met porselein, en die in een religieuze context, op een tentoonstelling in een ontwijde kerk in Veltem, tot relikwieën verhief.’

Linda Bollens © Linda Bollens
Linda Bollens © Linda Bollens
Linda Bollens © Linda Bollens
Linda Bollens © Linda Bollens

Aanklacht

Daaruit blijkt dat niet alleen de natuur inspireert, maar ook onrecht een drijvende kracht is die een uitweg zoekt in haar werk. ‘Voor die expositie maakte ik ook een installatie met zakdoeken in porselein: mensen komen naar een religieus gebouw voor troost, maar vinden er even vaak veroordelende blikken. Deze installatie, opgebouwd uit hangende zakdoekjes in porselein met de inscriptie ‘I’m so sorry’, hing boven het altaar. Het is niet alleen een aanklacht tegen de kerk, maar tegen alle religieuze gemeenschappen, die doorheen de eeuwen heen voor leed zorgden, denk maar aan de inquisitie, de heksenvervolgingen, homofobie. In dit werk reik ik zakdoeken aan voor het verdriet dat de mensen is aangedaan. Het was bijzonder fijn om te merken dat dit werk echt bij de mensen binnenkomt. Het sterkt me om door te gaan op momenten van twijfel, en te volharden in mijn artistieke werk.’

Alles wat vergaan is, of aan het vergaan is, daar heb ik interesse in. Omdat dat voor mij ondanks het vergankelijke, leven uitdraagt, want iets heeft geleefd, en leeft nu verder in mijn werk.

Kunstroute Leuven

Naast haar vrije eigen werk creëert Bollens ook servies onder de noemer ‘Tafel-Good’, ontwerpt ze samen met haar partner lichtobjecten en geeft ze workshops porselein, waarbij ze deelnemers onder andere theelichtjes of tapasbordjes uit porselein leert maken. ‘Porselein heeft de eigenschap dat je de fijnste details van een structuur kan overnemen, in een soort mini-reliëf, waarin je nadien verf kan druppelen. Ik vind het super om mensen die nooit eerder met porselein of klei werkten te gidsen in dat proces.’

Linda Bollens’ atelier is in mei ook al het weekend voor Atelier in beeld te bezoeken, tijdens Kunstroute Leuven. ‘De eerste keer dat ik deelnam aan Kunstroute Leuven, kwamen hier maar liefst 600 bezoekers langs. Gelukkig zijn hier nog twee andere kunstenaars op de site, Dirk Eelen en Luc Huysman, waardoor we het publiek wat konden spreiden. Er is dus best veel animo voor de route, die telkens langs een veertigtal ateliers in het Leuvense loopt. Sinds de vorige editie nodig ik ook telkens een gastkunstenaar uit in mijn atelier. Vorig jaar was tekenaar Jacques Debroux te gast en deze editie toont Benny Smets zijn fotografie met speciale ontwikkeltechnieken. Zo krijg ik ook telkens een nieuw publiek over de vloer.’

Heeft ze nog een tip voor de deelnemers aan Atelier in beeld? ‘Bij Kunstroute verdelen de kunstenaars de routekaarten op verschillende adressen. Naast de sociale media, is dit drukwerk essentieel gebleken voor een goede opkomst.

Kunstroute Leuven
zondag 30 april, maandag 1 mei en zondag 7 mei
tussen 11u en 18u